Útmutató a gearboxhoz 1. rész
Bár az AEG-ek lehetõvé teszi, hogy automata tüzelése legyen fegyverünknek. Valószínûleg a legfélelmetesebb élmény egy airsoft fegyvernél, amikor elõször felnyitjuk a gearboxot. Azoknak, akiknek újdonság egy AEG belseje, ilyenkor fordul meg a fejükben, hogy inkább boltban csináltatják meg a fejlesztést, mert nem akarják elrontani a fegyverüket.
Felelõsség
A BKSE nem vállal semmilyen felelõsséget bármilyen esetleges problémáért, ami a cikkben található útmutató használatából származik. Mindenki saját döntése, hogy a fegyverét fejlessze. Ha a fejlesztés nem sikerül, az nem a cikk írójának hibája, minthogy nem õ szerelte a fegyvert. A leírt eljárások jól bevált módszerek, azokat sikeresen alkalmazta a cikk írója személyesen, csakúgy, mint számtalan másik ember világszerte.
Egy új felfedezés kezdete
Bár az AEG-ek lehetõvé teszi, hogy automata tüzelése legyen fegyverünknek. Valószínûleg a legfélelmetesebb élmény egy airsoft fegyvernél, amikor elõször felnyitjuk a gearboxot. Azoknak, akiknek újdonság egy AEG belseje, ilyenkor fordul meg a fejükben, hogy inkább boltban csináltatják meg a fejlesztést, mert nem akarják elrontani a fegyverüket. Sajnos, boltban a fejlesztés elég drága lehet, mert a munkát is meg kell fizetni.
A gearbox elemzése (kívülrõl)
Elõször is, hogy egyáltalán a gearboxhoz férjünk, szét kell szerelni a fegyvert teljesen, hogy a gearbox eltávolítható legyen a fegyvertestbõl. Ez általában a markolat, néhány csavar és egyéb alkatrész, valamint néha a tus eltávolítását jelenti. Miután a gearboxot kiemeltük a fegyverbõl, láthatóvá válik annak számos különbözõ része, és hogy azok miket tartalmaznak, azzal nem árt tisztában lenni felnyitása elõtt, hogy elkerüljük a szobán keresztülszálló rugókat.
Mielõtt belekezdenénk, ajánlatos egy tiszta, sima és jól megvilágított felületet keresni, hogy ha valami kis alkatrész eltûnik, könnyebben megtalálhassuk. Legyen kéznél továbbá egy készlet laposfejû és csillagcsavarhúzó, egy készlet Trox (pontosabban egy T10-es kulcs), egy készlet imbuszkulcs, némi fehér gépzsírt, és egy harapófogót. Attól függõen, hogy mit akarunk csinálni a gearboxban, más-más szerszámokra lesz szükségünk.
Vegyük észre, hogy a gearbox két részbõl áll. A felsõ rész szélesebb, mint a gearbox többi része, és tartalmaz egy hosszú, réz hengert, amelynek végébõl egy apró mûanyag darab áll ki. Az alsó rész lapos, tartalmazza a ravaszt, és van egy, a gearbox közepébõl kiálló kicsi, fém/nejlon (attól függõen milyen márkájú fegyverrel dolgozunk) bélés. Elõször a felsõ részrõl beszélünk, és az alkatrészekrõl, amiket tartalmaz.
A felsõ részbe található a henger/dugattyú/rugó összeállítás. Itt zajlik a gearboxban a kompresszió, ami lehetõvé teszi a fegyvernek, hogy a BB-ket 280, vagy akár magasabb FPS-sel kilõjék. Amikor a puska tüzel, a motor pörög, a fogaskerekek forognak, és a dugattyút visszahúzzák a rugó ellenében. Amikor a fogaskerekek elérnek a dugattyú fogazatának végéig, elengedik a dugattyút és átadják a rugó erejének. Ekkor a dugattyú elõrelendül a hengeren keresztül. Egy kör alakú gyûrû, ami a dugattyú elejéhez van rögzítve, és teljesen kitölti a henger átmérõjét, összenyomja a levegõt. Ezt az összenyomott levegõ aztán a henger fejében található légfúvókán keresztül a BB-hez jut, kilõve azt a csõbõl.
Most lépjünk tovább a gearbox alsó részéhez, ahol az összes elektronikus eszköz és a három fogaskerék található, ami a fegyvert mûködteti. Az egységnek, ami a elsütõbillentyût tartalmazza, számos apró része van, de azokkal nem szükséges foglalkozni egy TM V2/V3-as gearbox fejlesztésnél. A fegyver kábelezésétõl függõen az elsütõbillentyû elejétõl indulnak kábelek, de elõfordulhat, hogy a gearbox hátulján találhatóak. Ezek a kábelek az akkumulátorhoz vannak csatlakoztatva. A két kábel, ami a gearbox aljából jön ki az, ami a motort táplálja.
Amikor a elsütõbillentyût meghúzzák, a gearboxban található apró csatlakozók az akkumulátorból áramot vezetnek a diódán keresztül (csak V2 és V3-ban) a motorba, ami meghajtja a fogaskerekeket, felhúzza a dugattyút, majd a rugó visszalöki, kompressziót okozva, ami kilövi a BB-ket. Ha bármelyik ezek közül a csatlakozások közül meglazul, vagy egyáltalán nem is ér össze, a puska nem fog mûködni, vagy csak nagyon szórványosan.
Tüzelés közben a zárólemez, ami a légfúvókához van csatlakoztatva, visszahúzódik egy, a sector fogaskeréken található apró dudor által, egy nagyon kicsi rugó ellenében. Ez hátrahúzza a légfúvókát, amitõl így bejut a BB csõbe. Amikor a dudor elengedi a zárólemezt, az összenyomott rugó ereje visszatolja, ami elõremozdítja a légfúvókát, betolva a BB-t a helyére, pont idõben, hogy a gearboxból érkezõ sûrített levegõt átvihesse.
A V6-os gearbox külsõ oldalán kábelek komplex kapcsolata található, megengedvén, hogy dióda nélkül mûködjön. Hogy a gearboxot kinyithassuk, ezt a kábelrészt el kell távolítani, az összes csavar eltávolítása által, amelyek a fekete mûanyagon találhatóak, és a gearboxhoz rögzítik.
A bélések helyzete a V2-es és V3-as gearboxokon a motortól megy egy enyhén görbült vonal mentén egészen a henger mögé. Figyelembe kell venni, hogy a V2 és V3 gearboxokon a bélés a gearbox bal oldalán takarva van a dióda által, nem látható egészében. A V2 és V3-sokon a bélés tökéletesen kerek lesz, egy kis lyukkal bennük, ahová a fogaskerekek tengelyei mennek.
A V6-es gearboxban, a bélések inkább egy fordított L betû alakjában helyezkednek el, és részben takartak jobb oldalon a vezetékektõl. A két bélés, amelyek az átvivõ fogaskereket (a középsõt) tartják a helyén, az ovális alakúak. Ne felejtsük el, hogy a nyílás a bélés elsõ oldalán található. Ha a bélések nincsenek a helyükön, a fogaskerekek nem érnek össze megfelelõen, és a gearbox doboz nem záródik be.
A gearboxok külsõ vizsgálatának utolsó állomása a V3-as gearbox motorháza, ami egyben a gearboxban található össze csavar helye.
Hogy a gearboxot kinyithassuk, el kell távolítani a V3-as motorházát, amitõl a két fél nyithatóvá válik. Tegyük félre késõbbre, hiszen sokkal könnyebb a fegyvert kipróbálni csak a motorral, mintha teljesen össze kéne rakni az egész puskát.
A TM V2-es gearbox felsõ része 4 csavart tartalmaz a felsõ peremén. A csavarok elrendezése a gearboxon különbözik a V2-n és V3-on találhatótól.
CA megjegyzés: A CA és TM V6-os gearboxok alsó részét 5 csavar tartja össze. A CA gearboxokon, még egy extra csavar is található az alsó részen, ahol a ferdefogaskerék található.
Jegyezzük meg a különbözõ nyílásokat a gearboxon, és hogy mi volt bennük. Nagyon hasznos lesz, amikor összerakjuk majd, hogy tudjuk, mivel is dolgozunk.
Az egyes részek és funkciójuk
Ez a rész egy alapos kielemzése a gearbox különbözõ részeinek, és hogy mit is csinálnak. Érdemes átnézni ezeket az alkatrészeket most, mielõtt kinyitjuk a gearboxot, hogy tudjuk milyen alkatrésszel dolgozunk. Ismét a felsõ résszel kezdünk:
A henger
A henger a hosszú, réz csõ, ami körülbelül a gearbox felsõ részének harmadát teszi ki. A henger a gearboxban történõ sûrítés egyik fõ része, párosítva három másik alkatrésszel, a tökéletes légsûrítés érdekében.
A különbözõ fegyverekhez készült gearboxok függvényében a henger a következõ 5 típus bármelyike lehet: 0,1,2,3 és 4-es. Az összes típuson kicsi lyukak vannak különbözõ részein, tehát mint említettük, jegyezzük meg, hol volt a lyuk a gearboxhoz. Amennyiben 0-s típusú, más néven „lyuktalan" a henger, felesleges a lyukak helyzete miatt aggódni, hiszen nincsenek.
A hengerfej
A hengerfej az egyike annak a három alkatrésznek, amelyek a hengerrel párban felelõsek a levegõ sûrítéséért. Könnyû felismerni, mert ez az egyetlen rész, amely fizikailag benne van a hengerben. Azonban könnyû eltávolítani a hengerbõl, simán ki kell csúsznia a hengerbõl, amint azt kivettük. Közelebbrõl megnézve egy gyûrût láthatunk, amely körülbelül a kerület ¾-t fogja körül. A gyûrûn található két apró lyuk is, amelyek apró kiállókba illenek a gearbox belsõ falán. Ezek akadályozzák meg, hogy az alkatrész pörögjön minden lövés után.
A hengerfej hátán egy kis lyuk található, és egy fekete gumi felület, ami felfogja a becsapódást a dugattyú fejével. A hengerfej hátoldalán található apró lyuk az elsõ lépés a sûrítendõ levegõ csõbe juttatásában. Az elsõ oldalán a hengerfejnek egy kicsi kiemelkedés található, ahová a légszelep illeszkedik.
A képen mind a henger, mind a hengerfej látható
A légszelep
A második az említett 3 alkatrész közül, a légszelep az a rész, amelye egyedül felel a BB csõbe húzásáért, majd a levegõ BB mögé irányításáért minden egyes alkalommal, amikor a fegyver tüzel.
Vizuálisan, ez egy viszonylag kicsi, hosszúkás mûanyag, ami a hengerfejre illeszkedik. A fegyver típusától függõen, amihez a szelepet gyártották, változó hosszúságú lehet, hogy kompenzálja a távolságot a gearbox és a hop-up rendszer között. A légszelep hátulján egy kicsi „gyûrû" található, ahol a záró lemez fogja a légszelepet, megakadályozva, hogy a gearboxból kilövõdjön.
A záró lemez
A záró lemez egyenesen a légszelephez kapcsolódik. Ez egy hosszúkás, fekete mûanyag, amelynek van egy nyúlvány van a hátulján, amely a sector fogaskerékhez csatlakozik, és egy félkör alakú lyuka az elején, ahová a légszelep illeszkedik. Található még az alján egy kicsi horony, ahol egy apró rugó található. Amikor eltávolítjuk a záró lemezt a gearboxból, fontos, hogy kapjuk el a rugót. Ha elrepül, és elveszítjük, a záró lemez nem fog megfelelõen mûködni amikor a fegyver elsül.
ICS megjegyzés: Az ICS gearboxokban található záró lemez. Tapasztalatok alapján nagyon törékeny a TM és Guarder záró lemezekhez képest. Gyakran elõfordul, hogy különbözõ helyeken eltörik bármilyen látszólagos ok nélkül. Érdemes lehet egy tartalék alkatrészt, ha még nem volt ilyen probléma.
A dugattyú
A következõ darab a felsõ gearboxban a dugattyú. A dugattyú testén egy csomó apró fog található, amik csatlakoznak a sector fogaskerékhez, és aminek segítségével visszahúzza a rugó ellenében. Szokott lenni egy megerõsített fém fog is, amely a terhelést nagy részét fogja fel, amikor a fogaskerék elhagyja a fogakat, és a rugó visszalök, elõre nyomva a dugattyút. A dugattyú oldalán továbbá „irányító sínek" találhatóak. Ezek a gearbox falán található vájatokba illeszkednek, hogy a dugattyú fogai a helyén maradjanak.
A dugattyú közvetlenül párosítva van a dugattyú fejjel, de magának a dugattyúnak szinte semmi köze sincs a levegõsûrítõ folyamathoz. Sokkal inkább nevezhetõ „lapos-fogú" fogaskeréknek, mint egy valódi dugattyúnak. Inkább a fogaskerekekbõl és a rugóból származó terhelés felfogásáért felelõs, és a dugattyúfej pozícionálásáért, hogy a tökéletes sûrítést végre lehessen hajtani, ami a folyamatos mûködéshez szükséges.
A dugattyú fej
A harmadik, és egyben utolsó a részek közül, amelyek a hengerhez kapcsolódva a sûrítést végzik, a dugattyúfej a dugattyú elejére van rögzítve csavar és anya által, hogy megakadályozza a lötyögést. Attól függõen, hogy gyári, vagy fejlesztett dugattyúfej van-e a fegyverben, számos apró lyuk lehet a dugattyúfej elülsõ oldalán. Ezeken keresztül levegõ áramlik, amely segít felfújni a gyûrût a dugattyúfejen, hogy az teljesen elérje a hengerfalat.
A dugattyúfejnek létezik egy másik típusa is, amely segít a rugóból származó feszültség enyhítésében, úgy, hogy a rugó nyúlását és összemenését fokozatossá teszi, amikor tüzel a fegyver. Ennek eredménye egy megbízhatóbb légsûrítés. Ez a típus egyben egy kicsi tuningként is üzemel, ami megnöveli a hatótávolságot (FPS) valamennyivel, 5 és 10 FPS között.
CA megjegyzés: A CA dugattyú gyûrûjének nem igazán jó híre van, miután túl kicsi ahhoz, hogy teljesen kitöltse a hengert egy komolyan fejlesztett rugó esetén. Emiatt a fegyver veszíthet erejébõl 10-tõl akár 100 FPS-t is. A probléma megoldása, hogy kicseréljük.
A rugóvezetõ
A rugóvezetõ az alkatrész a gearbox hátuljában. Lehetséges, hogy vannak apró fém nyelvek a végén, de van olyan is, amelyiken nincsenek. Ha vannak, fontos, hogy megjegyezzük, hova mennek vissza, mert különben a gearbox nem fog megfelelõen bezáródni. Az alkatrésznek egy hosszú kinyúlása van, ami pontosan azt csinálja, amit a neve sejtet, vezeti a rugót. Megakadályozza, hogy a rugó elferdüljön olyan helyeken, ahol nem kéne, például a fogaskerekeknél, vagy hogy hozzádörzsölõdjön a dugattyú belsejéhez.
Csakúgy, mint a dugattyú fej, a rugóvezetõnek szintén van egy erõsebb típusa, amelynek ugyanaz a feladata, mint a dugattyún, és szintúgy kissé megnöveli a fegyver erejét, körülbelül 5-10 FPS-el.